Niemand heeft het recht te pesten!


Ik spreek liever van geen recht om te pesten dan het recht om niet gepest te worden.

Dat laatste klinkt volgens mij niet zo zwaar genoeg als het eerste hoewel beide stellingen het zelfde resultaat beogen.

Vandaag kwam ik een artikel tegen van een jong Amerikaans puber die in een afscheidsbrief schreef dat hij werd gepest. Het ligt heel zwaar op mijn hart… 

Dat dit vandaag nog altijd gebeurt in een tijdperk en vooral in maatschappijen waar zwaar wordt getild aan mensenrechten, is schrijnend.

In de reacties lees ik verschillende hypotheses van profielen van pesters en slachtoffers.

Stellingen van ouders die melden dat leerkrachten de gevallen minimaliseren tot “plagen” en niet pesten. Dat is wel hoe zij/hij het ziet en bekijkt. Niet het slachtoffer. 

Ik heb de enige conclusie getrokken dat de norm dat “niemand het recht heeft om te pesten” zo snel mogelijk zijn plaats moet nemen tussen de waarden en normen waar onze maatschappij zo zwaar aan tilt. 

Geplaatst in: Blog

Geef een reactie

